Programma Digitaal
Veilig Onderwijs

In het programma Digitaal Veilig Onderwijs werken het ministerie van OCW, Kennisnet, SIVON, de PO-Raad en de VO-raad samen om jouw school te ondersteunen in de stappen naar een digitaal veilige leeromgeving voor elke leerling in het primair en voortgezet onderwijs.

Wat mag je van het programma verwachten?

Jij bent als schoolbestuur, schoolleider of IBP’er aan zet om een digitaal veilige leeromgeving te realiseren. Maar dat hoef je niet alleen te doen. Wat mag je daarbij van het programma verwachten?

We zorgen voor duidelijkheid. Wat is digitaal veilig? Wat is veilig genoeg? En wat kan of moet je doen om ervoor te zorgen dat binnen jouw school digitale veiligheid goed geregeld is? Met het Normenkader Informatiebeveiliging en Privacy Funderend Onderwijs (IBP FO) is er een duidelijke richtlijn voor alle besturen. 

We werken mee aan kennis en bewustwording. Digitale veiligheid is een brede verantwoordelijkheid van schoolbesturen en alle medewerkers. Het gaat daarom ook over gedrag en het goed organiseren van processen. Bestuurders, schoolleiders en IBP’ers moeten weten wat hun verantwoordelijkheid is en hoe ze hier inhoud aan kunnen geven, zodat ze leiding kunnen geven aan deze maatschappelijke opdracht. 

We helpen met landelijke ondersteuning en een gezamenlijke aanpak. Geen enkel schoolbestuur, groot of klein, kan in zijn eentje succesvol zijn in deze opdracht. Daarom helpen we besturen waar we kunnen. Denk aan landelijke kennis en voorbeelddocumenten, een waarschuwingsdienst voor grote en kleine dreigingen, een telefoonnummer om te bellen als het mis gaat, opleidingsmogelijkheden voor personeel, veilige technische infrastructuur op maat voor scholen, samenwerken om de juiste afspraken te maken met leveranciers van software en andere dienstverlening, etc.  

Het pad naar een digitale veilige schoolomgeving doorlopen we gefaseerd. Stap voor stap ofwel Bit by Bit. Met activiteiten, producten en diensten ondersteunen we scholen in vier jaar (2023 – 2027) in het nemen van de juiste stappen in een logische volgorde. En we zorgen dat de landelijke diensten en hulpmiddelen die scholen nodig hebben op het juiste moment gereed zijn.  

Om schoolbesturen zekerheid te geven dat ze met de juiste dingen bezig zijn, werken we aan een juridische borging van IBP-normen. Dit biedt álle leerlingen, ouders en medewerkers in Nederland de zekerheid dat hun leer- of werkplek digitaal veilig is. Zo nodig wordt ook een vorm van controle op de digitale veiligheid ingericht: het op orde brengen en houden van digitale veiligheid is niet vrijblijvend. 

Thema’s, doelen en gewenste resultaten

In de programmatische aanpak van het programma Digitaal Veilig Onderwijs zijn 6 thema’s benoemd: sturen op basis van normen, schoolorganisatie en gedrag, landelijke expertise en capaciteit, risicomanagement, infrastructuur en ketenarchitectuur en leveranciersmanagement.

Bij elk thema horen gewenste resultaten. Dit overzicht geeft aan wat de gewenste resultaten per thema zijn.

 Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het programma of de ondersteuning die je kunt verwachten? Hieronder vind je veel gestelde vragen en antwoorden over het samen werken aan digitaal veilig onderwijs.

  • Digitale veiligheid gaat over:

    Privacy van leerlingen en medewerkers: het nemen van goede en zorgvuldige beslissingen over het gebruiken en verwerken van persoonsgegevens.

    Informatiebeveiliging: het goed beschermen van de gegevens van leerlingen en medewerkers.

    Continuïteit van onderwijs: het beschermen van de gehele ict-huishouding en -infrastructuur van de scholen, zodat (digitaal) onderwijs altijd door kan gaan.

  • Veel schoolbesturen zijn bezig met het organiseren van privacy en informatiebeveiliging in hun organisatie: “Wat is goed of veilig genoeg? Hoe weet ik dat ik niets vergeet? En hoe kan ik het aanpakken?”

    Daarom deed de Adviesgroep Regie op ict van de PO-Raad en de VO-raad vorig jaar een oproep tot minimale normen, zodat er in de hele sector toegewerkt wordt naar één norm.

    De kamerbrief Verhogen digitale veiligheid onderwijs en onderzoek van juli 2022 vermeldde dat er structureel 6 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld om de digitale veiligheid van het funderend onderwijs te verhogen. OCW wil de digitale veiligheid van het onderwijs verhogen via een integrale aanpak met focus op een normenkader met op termijn een verplichting waarop wordt toegezien; bewustwording en (verdere) professionalisering van de sector en het op orde hebben van ondersteuning bij het voorkomen van en handelen bij incidenten.

    Dit komt samen in het programma Digitaal Veilig Onderwijs.

  • In het programma werken 5 organisaties samen.

    Het ministerie van OCW heeft de rol van opdrachtgever, neemt besluiten in samenspraak met de overige partners in het programma en is (voor vrijwel alle activiteiten) financier. Daarnaast onderzoekt het ministerie de mogelijkheden om de governance in te richten en draagt zorg voor juridische borging.

    Kennisnet heeft de expertrol op privacy en informatiebeveiliging in het onderwijs en aangrenzende thema’s en treedt op als sector-/ketenarchitect.

    SIVON is als ict-coöperatie en belangenbehartiger van schoolbesturen verantwoordelijk voor het contact en de onderhandelingen met marktpartijen.

    De PO-Raad en VO-raad vertegenwoordigen de sector en dragen bij aan draagvlak onder hun leden. De Raden zetten daarom in op bewustwording en professionalisering.

    Kennisnet, SIVON, de PO-Raad en de VO-raad hebben in het programma allemaal een adviserende rol. Daarnaast ontwikkelen en beheren Kennisnet en SIVON ondersteunende producten en diensten die duurzaam ingezet kunnen worden voor een digitaal veilige omgeving in de hele sector funderend onderwijs.

  • Nee, het ruime centrale ondersteuningsaanbod en de publieke dienstverlening worden kosteloos aangeboden en de voorbeelddocumenten en voorzieningen van Kennisnet zijn voor iedereen zonder extra kosten te gebruiken. Dit geldt ook voor toegang tot webinars die in het kader van het programma Digitaal Veilig Onderwijs worden georganiseerd. Ook de centrale DPIA’s die SIVON uitvoert kunnen door alle schoolbesturen zelf gebruikt worden voor hun eigen DPIA’s. Vanuit het ministerie zijn structureel financiële middelen beschikbaar gesteld om schoolbesturen op verschillende manieren te ondersteunen bij het realiseren van digitale veiligheid.

  • Het programma plan is hier te downloaden.